Dale Carnegie

Dale Carnegie 1888 – 1955 är en av de mest sålda författarna inom management och personlighetsutveckling med en total upplaga på över 100 milj ex. Han skrev böcker om personlighetsutveckling, management och marknadsföring, mest känd är hans bok: Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning från 1936.

Här har vi samlat några punkter som vi skruvat lite på med målet att belysa hur olika relationer kan utvecklas i mötet människor emellan i synnerhet på ett affärsmässigt plan.

Grundläggande teknik i hur man bemöter andra människor

  1. Kritisera, fördöm eller klaga inte på andra.
  2. Visa ärlig och uppriktig uppskattning.
  3. Väck en önskan hos den andra personen.

Sex sätt att få andra människor att tycka om dig

  1. Var genuint intresserad av andra människor.
  2. Le.
  3. Kom ihåg de andra personernas namn.
  4. Var en god lyssnare. Uppmuntra andra att prata om sig själva.
  5. Tala i termer av vad den andra personen är intresserad av.
  6. Få den andra personen att känna sig viktig – och gör det uppriktigt.

Tolv sätt att övertyga människor om ditt sätt att tänka

  1. Det enda sättet att få det bästa ur en argumentation är att undvika den.
  2. Visa respekt för den andres åsikter. Säga aldrig ”Du har fel.”
  3. Om du har fel, erkänn det snabbt och med eftertryck.
  4. Inled en konversation på ett vänligt sätt.
  5. Börja med frågor på vilka den andra personen kommer att svara ja.
  6. Låt den andra personen göra en hel del av snacket.
  7. Låt den andra personen känna att idén är hans eller hennes egen.
  8. Försök ärligt att se saker från den andra personens synvinkel.
  9. Var sympatisk mot den andra personens idéer och önskemål.
  10. Vädja till ädla motiv.
  11. Dramatisera dina idéer.
  12. Ge en utmaning.

Var en ledare: Hur man förändra andra människors beteende utan att väcka förbittring

  1. Börja med beröm och ärlig uppskattning.
  2. Påtala folks misstag indirekt.
  3. Prata om dina egna misstag innan du kritiserar den andra personen.
  4. Ställ frågor istället för att ge direkta order.
  5. Låt den andra personen rädda ansiktet.
  6. Beröm varje förbättring.
  7. Ge den andra personen ett gott rykte att leva upp till.
  8. Använd uppmuntran. Få felet att verka lätt att korrigera.
  9. Få den andra personen med glädje göra vad du föreslår.

Det han vill åstadkomma är väl på något vis att förmedla nya tankar, visioner och ambitioner. Samtidigt som du ökar säljförmågan och lönsamheten parallellt med att du lär dig hantera klagomål, undviker diskussioner och håller dina kontakter smidiga och trevliga.

Visa respekt för den andres åsikter. Säga aldrig ”Du har fel.” Det enda sättet att få det bästa ur en argumentation är att undvika den.

– Dale Carnegie, 1936

”Drömmar slår in”, brukar man ju säga. Och särskilt om du har modet att satsa på dem.

$$$

Vi finns här för dig!